בתיקון לסעיף 2 לחוק קופות גמל מחודש יולי 2009 ומחודש ינואר נקבע כי החל מיום 1 ביולי 2011 חברה מנהלת של קופת גמל לא תנהל יותר מקופת גמל אחת מכל סוג מסוגי קופות הגמל המפורטים להלן:
קרן ותיקה;
קרן חדשה כללית;
קרן חדשה מקיפה;
קופת גמל לא משלמת לקצבה;
קופת גמל לתגמולים;
קופת גמל אישית לפיצויים;
קרן השתלמות;
קופת גמל מרכזית לדמי מחלה;
קופת גמל מרכזית להשתתפות בפנסיה תקציבית;
קופת גמל מרכזית לפיצויים;
סוג אחר של קופת גמל שקבע שר האוצר.
ההוראה לא תחול על קופת גמל בניהול אישי, קופת גמל המבטיחה תשואה קבועה או מזערית לעמיתיה, קופת גמל מרכזית לקצבה וקופת גמל שההצטרפות אליה מוגבלת על פי תקנונה לציבור מסוים בלבד.
כדי להגשים את הוראות החוק, נערכו החברות המנהלות למיזוג קופות מאותו הסוג כאשר תאריך היעד לסיום המיזוג היה אמור להיות סוף חודש יוני 2011.
בחודש יולי 2011 בוצע תיקון לחוק לפיו המועד לסיום המיזוג כאמור נדחה לסוף שנת 2011. כן נקבע, כי הצורך במיזוג לא יחול על קופות גמל מרכזיות לפיצויים.
למה האוצר מבקש למזג את קופות הגמל?
סעיף 2 לחוק הפיקוח על שירותים פיננסיים קובע כי ניהול קופת גמל ייעשה רק בידי מי שניתן לו רישיון חברה מנהלת.
שוק החיסכון הפנסיוני מאופיין היום במספר גדול ובמגוון רחב של קופות גמל כאשר בניהולה של כל חברה מנהלת מצויות מספר קופות גמל דומות ולפעמים אף זהות מאותו סוג (המצב הרווח כיום הוא קופות גמל או קרנות השתלמות - כלליות, ללא מדיניות השקעות מגודרת).
תופעה זו נוצרה, בין היתר, עקב רפורמת בכר אשר חייבה את התאגידים הבנקאיים למכור את קופות הגמל שבבעלותם לגופים חוץ בנקאיים. בפועל, מרבית קופות הגמל נרכשו על ידי חברות מנהלות שכבר ניהלו בעצמן קופות גמל וכתוצאה מהרכישות נוצר מצב לפיו אותן חברות מנהלות מספר קופות גמל דומות שלא קיים כל הבדל ביניהן ובפרט בכל הנוגע למדיניות ניהול ההשקעות של אותן קופות.
ריבוי של קופות גמל דומות ואף זהות שמנוהלות על ידי אותה חברה מנהלת גורם להצפה של שוק קופות הגמל בקופות שאין ביניהן כל הבדל. תופעה זו מקשה על עמיתים להשוות בין קופות הגמל השונות בבואם לקבל החלטה מושכלת בנוגע לסוג קופת הגמל המתאים לצרכיהם.
מן הטעם האמור, תוקן סעיף 2 לחוק ובו נקבע כי חברה מנהלת תנהל, לגבי סוגי קופות הגמל המנויים בסעיף האמור ושלא הוחרגו מתחולתו, קופת גמל אחת מאותו סוג. עוד נקבע כי תחילתו של התיקון האמור ביום 1 בינואר 2011.
לצורך עמידה בהוראות סעיף 2 לחוק, כפי שתוקן כאמור, נדרשות החברות המנהלות לבצע, בין היתר, מספר רב של מיזוגים בין קופות גמל מאותו סוג המנוהלות על ידן.
מיזוגים אלה הם הליכים ממושכים ומורכבים, וזאת, בין היתר, בשל הצורך לוודא כי לא תחול פגיעה בזכויות העמיתים לאחר המיזוג.
מבדיקה שנערכה על ידי אגף שוק ההון, ביטוח וחיסכון במשרד האוצר, התברר כי נוכח מורכבות ההליכים אותם נדרשות החברות המנהלות לבצע כאמור, יש צורך בפרק זמן נוסף על מנת לאפשר לחברות המנהלות להיערך כנדרש לשם יישום הוראות סעיף 2 לחוק ולפיכך נדחה כאמור מועד גמר המיזוג ליום 1 בינואר 2011.